Kullanıcı Deneyimini (UX) Tavan Yaptıracak 13 Öneri

Bir siteye hit çekmenin sosyal medya reklamları, arama motoru reklamları, site içi optimizasyonu, sosyal medya paylaşımları gibi onlarca yöntemi vardır. Fakat kullanıcıyı sitede tutmak onları geri tekrar getirebilmek ziyaretçi çekmekten daha zordur.

Çoğu zaman hit çekme, müşteri kazanma, arama motorlarında yükselme gibi hedeflere ulaşmaya çalışırken kullanıcı deneyimi atlanabiliyor. Önceden kullanıcı deneyimi dikkate alınarak hazırlanmış siteler 1-0 önde başlıyor.

Eğer siteniz düzenli bir ziyaretçi sayısına sahipse sonradan yapılan değişiklikler kullanıcı yararına olsa bile sonuç olarak göz aşinalığı ya da kullanım alışkanlığı olduğundan çoğu kullanıcının alışması zaman alabiliyor. Bu yüzden birazdan kullanıcı deneyimi için bahsedeceğimiz tüm değişikliklerin eğer belirli kullanıcı sayısına sahipseniz parça parça uygulamanızı tavsiye ediyoruz.

Fakat yeni bir site kuracaksanız tüm tasarımda ve içeriklerde mutlaka kullanıcı deneyimini ön plana çıkarmanız gerekmektedir.

Kullanıcı deneyimini üst seviyelere çıkarmak için yapılabileceklere sırasıyla göz atalım.

1- Kullanıcı Deneyimini Hafife Almayarak İşe Başlayın

Kullanıcı deneyimini hafife almak sonradan başınızın ağrımasına sebep olabilir. Çünkü bir kullanıcıyı geri getirebilmek onun saygısını ve sadakatini kazanabilmekle mümkündür.

SEO açısından da kafanız rahat olsun çünkü Google içeriklerde her zaman kullanıcı yararını gözetler. Her güncelleme bir sonrakinden daha fazla kullanıcının yararını içinde barındırır.

Kullanıcı deneyimi ile elde edilenlere göz atalım

  • SEO açısından son derece faydalıdır.
  • Marka ile kullanıcı arasındaki bağı kuvvetlendirir. Daha sadık müşterilere ulaşmanız sağlanır.
  • Sitede geçirilen süre üzerine doğrudan katkısı vardır.
  • Kullanıcı odaklı olması satışı olumsuz etkilemez aksine satış arttırma üzerine etkilidir.
  • Kullanıcının yeniden girişi sağlanır.

2- Kullanıcıyı Tanıyın

Kullanıcı deneyimi yani User Experience çalışmaları öncelikle kullanıcı profilini tanımakla başlar. Hedeflediğiniz kitlenin demografisi, sosyal ve maddi durumu üzerine bilgi sahibi olmanız gerekmektedir ki onlar için yararlı içerikler ve tasarımlar oluşturabilelim.

Aynı zamanda sektör, niş alan ve sunulan hizmetlerde en fazla karşılaşılan ziyaretçi tipini de tanımanız gerekmektedir. Bu sayede kullanıcı kendi yararına olan bir sitede bulunduğunu kavrar.

3- Kullanıcı Deneyimi Tasarımları Hakkında Bilgi Sahibi Olun

Tasarım kullanıcı deneyiminde en çok vurgulanan noktalardan biridir. Çünkü görseller, renkler, kullanım kolaylığı, arayüzler tam anlamıyla kullanıcı deneyimiyle doğrudan alakalıdır. Ziyaretçiler bir sitede vakit geçirirken yorulmamak ister. Kullanıcı deneyimi için renkleri nasıl kullanabileceğinizi anlamak için renklerin psikolojisi hakkında yazdığımız yazıya göz atabilirsiniz.

4- Örnek Sitelere Göz Atın

Aynı sektörde bulunan sitelerde vakit geçirmek mutlaka fikir edinmenizi sağlar. Kullanıcı deneyimde başarılı tasarımlar için fikir alabileceğiniz sitelerde araştırmalar yapın.. Çeşitli örneklerden yola çıkmak hırsızlık değildir aksine üstüne koyarak yeni şeyler üretmek ve geliştirmek doğru yolda ilerlemenizi sağlar. Bilgi bu şekilde aktarılır.

Örnek çalışmalara göz atabileceğiniz güzel bir site: https://www.hongkiat.com/blog/ui-designer-portfolios/

5- Kullanıcılar Tutarlılık İster

Her anlamda tutarlı olmak kullanıcılar için önemlidir. Sürekli farklı tasarımlar renkler yazı fontları kullanarak ziyaretçileri bunaltmayın. Belirli bir tasarım çizgisinin dışına çok nadir bir biçimde çıkın. Mobil uygulamalarınızda, düzenli yayınladığınız videolarda, e-posta pazarlamasında kısacası her alanda sitenizin bir çizgisi olmalı.

Unutmayın tutarlılık imaj yaratır imaj, marka olgusunu yaratır. Dolayısıyla markalaşma sürecinde tutarlılık son derece önemlidir.

Kullanıcı deneyimi tasarımlarında tutarlılık hakkında buradan kapsamlı bilgiye ulaşabilirsiniz.

6- Kullanıcı Deneyimi Kendini İçerikte Belli Eder İçerikleri Kullanıcı Deneyimine Uygun Yazın

İçerik oluşturma konusunda yapılan en büyük hata çok fazla içeriğin işe yaradığı düşüncesidir. Arama motorlarını düşünerek siteyi sürekli içerik bombardımanına tutmak eğer içeriklerin herhangi bir vasfı yoksa siteyi çöpe dönüştürmekten başka bir şey değildir.

Az yazın öz yazın. Şundan da yazayım bundan da yazayım derken kullanıcıların ilgisini çekmeyecek konularda yazmak sitenize olan ilginin kaybolmasına sebep olacaktır.

İçerik yazarken dikkat etmeniz kurallardan ilki bilgiyi saklamamaktır. Bilgiyi saklamak için sürekli lafı dolandırmak kullanıcı deneyimine ters bir davranıştır. Yazınızda bir uçurtma yapımı anlatıyorsanız aşama aşama anlatın. Ziyaretçiler yazının kendileri için yararlı olduğunun farkına varsın.

Oluşturulan içeriklerde görsel kullanım ve yararlı linkler sıkça kullanılmalıdır. Aynı zamanda açıklayıcı grafikler ya da infografikler kullanılarak içerikler kullanıcı deneyimine uygun bir hale getirilebilir.

7- Site İçi Araçlar ve Formlar Kullanın

Site içi ziyaretçilerin faydalanabileceği formlar ve araçlar tasarlayıp ziyaretçilerin kolaylıkla kullanabilecekleri yerlerde sergilemek kullanıcı odaklı bir yaklaşımdır. Kısayollar, iletişim formları, çeşitli bilgilendirici testler tasarlayıp kullanabilirsiniz.

8- Video İçerikler Oluşturun

Bir uygulama veya hizmet sağlıyorsanız mutlaka sitenizde ya da Youtube gibi video sitelerinde tanıtıcı açıklayıcı videolar yaratın. Tanıtıcı sayfalarda yer alan nasıl kullanılır videoları kimi zaman okunma sayısından fazla olmaktadır.

Markanızı hizmetlerinizi tanıtan videolar aynı zamanda akılda kalıcıdır. Müşterileriniz bir ürünü başkalarına göstermek istediğinde uzun tanıtım yazılarından ziyade hemen ulaşabileceği videoları göstermeyi tercih eder.

9- A/B Testleri Uygulamayı Unutmayın

Tasarımda A/B testleri hayat kurtarır. Çünkü A/B testleri kullanıcıların hangi tasarımlar arasında en fazla beğendiğini ortaya çıkaran testlerdir. A/B testlerini her alanda uygulayabilirsiniz. Örneğin e-posta pazarlaması ya da sosyal medya pazarlamasında sunduğunuz içeriklerde bile A/B testleri uygulayabilirsiniz.

A/B testlerinin bu kadar önemli olmasının sebebi tasarım ve içerik işlerini kullanıcının seçmesidir. Her ne kadar iki farklı seçenek sunsanız bile kullanıcıya senin istediğin olsun diyebilmek kullanıcı deneyimi açısından önemli bir adımdır.

10- Sayfalar Yeterince Hızlı Açılmalı

Sayfa yüklenme hızları konusunda her gün yeni haberler duyuyoruz. Büyük e-ticaret sitesi yöneticileri sürekli 1 saniyelik hızın kendileri için ne kadar önemli olduğundan bahsedip duruyorlar. Haklılar çünkü kullanıcılar gerçekten sabırsızdır. Sitede hızlı bir şekilde gezinmek isterler sorunları hızlı bir şekilde çözülsün isterler ürün teslimleri anında gerçekleşsin isterler.

Site hızı optimizasyonu hayati önem taşıyor. Googledaki site hızı analiz aracından hemen sitenizi analiz edin ve site hızında 90’a yaklaşmaya yapabiliyorsanız geçmeye çalışın. Eğer yavaşlık varsa sorunların neler olduğu sonuçlarda yazılacaktır.

Çok fazla görsel kullanıyorsanız görsel optimizasyonu yazısından site hızını yavaşlatmadan nasıl resim yüklenir ve kullanımı basit görsel optimizasyon araçlarını öğrenebilirsiniz.

11- Mobil Uyumluluk Olmadan Kullanıcı Deneyimi Olmaz

Mobilin hakim olduğu bir dönemden geçiyoruz. Başta sosyal medya olmak üzere site ziyaretçi hacminin iki katı mobilden geliyor. Bu yüzden sitenizin mobil uyumlu olması gerekmekte. Formlar ve araçları mobilde çalıştığından emin olmak için test etmeyi unutmayın.

Ziyaretçiler artık mobilden geliyor. AMP gibi mobil uyumu sağlayan ve mobilde sitenizi hızlandıran WordPress eklentileri ile aranızı sağlam tutmanız gerekli.

Mobil uyumluluk sadece siteniz için değil sunduğunuz uygulamalar gönderdiğiniz maillerde de uygulanmalı. Kısacası tüm operasyonu mobile göre dizayn etmeniz gerekmekte.

12- Hata Mesajları Analaşılabilir Olmalı

Sitedeki formlar çalışmadığında, belirli süreçler gerçekleşmediğinde gönderilen uyarı mesajlarının içeriği oldukça net olmalıdır. Hatta farklı dillerde ziyaretçilere sahipseniz farklı dillerde de olmalıdır.

Hataların neden oluştuğunu net bir biçimde aktardıktan sonra çözümü için önerilerde bulunabilirsiniz. Hatta canlı destek hattı oluşturup anında müşteri ile iletişime geçebilirsiniz.

Sitenizde dolaşan tüm ziyaretçileri önemsediğinizi belli etmeniz gerekir. Bu yüzden hata mesajları oldukça açık bir şekilde verilmeli mail ile size ulaşıldığında hızlı bir şekilde cevap vermelisiniz.

13- Kendinizi Kullanıcıların Yerine Koyun

Kullanıcı deneyimi tasarımında en önemli nokta kendinizi kullanıcı yerine koymaktır. Üçüncü bir göz ile bakarak eğer kendi sitenizde bir ziyaretçi olsaydınız ne kadar süre içerikleri okurdunuz? Siteyi yeniden ziyaret eder miydiniz?

Kendinizi kandırmadan bu soruların cevabını dürüst bir şekilde verdiğinizde kullanıcı deneyimi konusunda en büyük adımı atmış olursunuz.

Sonuç Olarak

Kullanıcı deneyimini arttırmak, SEO, markalaşma, yatırım getirisi açısından direkt olarak etkilidir. Deneyimi ön plana çıkarmak için nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini aktardık. Maddeleri özetleyecek olursak.

  • Kullanıcıyı tanımak
  • Uygun tasarım Oluşturmak
  • Tutarlılık
  • Yararlı içerik
  • Kullanımı kolaylaştıracak araçlar
  • Yüksek site hızı
  • Mobil uyumluluk

Kaynaklar;

http://www.creativebloq.com/ux/product-portfolios-61412126

https://blog.nicolesaidy.com/7-steps-to-become-a-ui-ux-designer-8beed7639a95

https://www.thoughtworks.com/insights/blog/double-diamond


Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir