Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?

Google Analytics Nedir?

Google Analytics siteniz hakkında önemli olan birçok veriye ulaşmanızı sağlayacak bir Google hizmetidir. Google Analytics’ten anlık olarak sitenizde kaç ziyaretçinin olduğunu bu ziyaretçilerin hangi sayfada olduğunu, hangi kanaldan sitenize geldiğini, ziyaretçilerin hangi yaş aralığında ya da çeşitli demografi bilgilerini günlük ziyaretçi sayılarını sayfada kalma sürelerini ve daha birçok veriyi ücretsiz olarak sunar.

Bu yüzden SEO uzmanları için Anlytics verileri en değerli verilerdir. Siteniz hakkında en doğru verileri de Google Anaytics ve Search Console sağlamaktadır. Aynı zamanda sunulan bilgiler oldukça günceldir.

Google Anaytics Nasıl Kullanılır?

SEO uzmanı olabilmenin ilk adımlarından biri Analytics kullanmayı öğrenmektedir. Buradaki verileri iyi bir şekilde analiz etmek, yapılması gerekilen çalışmaları belirlemeniz açısından son derece önemlidir.

Google Analytics menüsü yukarıda gösterdiğimiz şekildedir. 9 farklı menü seçeneği sayesinde ulaşmak istediğiniz verilere ulaşabilirsiniz. Eğer bir mail adresine birden fazla sitenin hesabını bağladıysanız sayfanın sol en üst köşesinde “tüm web sitesi verileri” seçeneğinden bağlı olan siteler arasındaki geçişi sağlayabilirsiniz.

Ekranın sağ üst bölümünden de taşıma menüsü olarak bilinen menüden de kullanıcı ayarlarına göz atabilirsiniz. Buradan dili değiştirebilir, varsayılan tarih aralığını düzenleyebilirsiniz.

1- Ana Sayfa

Analytics’i açtığınızda sizi karşılayacak olan bu sayfada anlık olarak etkin kullanıcı sayısı, 7 günlük ziyaretçi grafiği sizleri karşılar. Traifk kanalı, trafik kaynağı, yönlendirmeler gibi grafiklere de ana sayfa ekranından ulaşabilirsiniz.

Kullanıcıların hangi tarihlerde sitenizi ziyaret ettiği, trafiğin en çok hangi ülkelerden geldiği, Mobil masaüstü ve tablet verileri ana sayfa ekranında mevcut.

Kullanıcıların en çok hangi sayfaları ziyaret ettiğini de ana sayfada mevcuttur.

2- Özelleştirme

Sitenizin türüne bağlı olarak verilerin önemi farklılık gösterir. Örneğin e-ticaret sitelerinde geri dönüşüm oranları her zaman daha önemlidir. Ya da blog sitelerinde sayfada kalma süreleri daha önemlidir.

Özelleştirme ekranı veriler üzerinde yeni tablolar oluşturmanızı sağlar. Raporlar oluşturmak bu raporları indirmek isterseniz özelleştirme ekranından yardım alabilirsiniz.

3- Gerçek Zamanlı

Sitede anlık gerçekleşen işlemlere bu menüden ulaşabilirsiniz. Genel, bakış yerler, trafik kaynakları, içerik, etkinlikler, dönüşümler alt kategorileri anlık olarak verileri sergiler.

Örneğin genel bakış sayfasından anlık olarak sitenizde kaç ziyaretçi olduğunu, hangi sayfalarda bulunduklarını, nerelerden bağlandıklarını, yönlendirmeleri öğrenebilirsiniz.

 

Yerler sayfası detayı harita istatistikleri sunar. Ülke ülke il il ziyaretçileri saniye bazında gözlemleyebilirsiniz.

Trafik kaynakları anlık ziyaretçilerin hangi kaynaktan geldiğini gösterir.  Doğrudan, organik, referans siteler ya da sosyal medya gibi anlık bulunan ziyaretçilerin nereden geldiğine bu sayfadan göz atabilirsiniz.

İçerik sayfası sitenizdeki ziyaretçilerin hangi içeriklerde olduğunu anlık olarak gösterir.

Etkinlikler sayfası, sitenizde yer alan ziyaretçilerin yaptıkları etkinlikleri anlık olarak görmenizi sağlar. Örneğin video izleme, indirme işlemleri, satın alma işlemlerini anlık olarak takip edebilirsiniz.

Dönüşümler sayfası anlık olarak hedeflerinizi izlemenizi sağlar. Ziyaretçilerin yaptıkları işlemleri anlık olarak bu sayfadan takip edebilirsiniz. Fakat dönüşümler ana menüsünden hedef belirlemeniz gerekir. Dönüşümler özellikle e-ticaret siteleri için oldukça önemlidir. Bir e-ticaret siteniz varsa muhtemelen en çok göz atacağınız veri dönüşümler verisidir.

4- Kitle

Sitenize gelen ziyaretçiler hakkında onlarca bilgiye bu sayfadan ulaşabilirsiniz. Demografi coğrafi alan, kohort analizi, karşılaştırma, ilgi alanları gibi birçok alt kategoriye ayrılmaktadır.

Kitle genel bakışı belirlediğiniz tarihler arasında sitenize toplam kullanıcı sayılarını görmenizi sağlar. Belirlenen tarihler içerisindeki kullanıcı sayısı, yeni kullanıcılar, oturum, sayfa görüntüleme sayısı, hemen çıkma oranı, ortalama oturum süresi gibi bilgilere bu ekrandan ulaşabilirsiniz. Tekrar gelen ziyaretçiler ve yeni ziyaretçilere de bu ekrandan ulaşabilirsiniz.

Etkin kullanıcılar kategorisi genel olarak kullanıcı sayılarını gösterir. Tarih aralıklarını istediğiniz gibi ayarlayabilir istatistik ekranından verileri gözlemleyebilirsiniz. Aynı zamanda yeni bir segment ekleyerek, örneğin tabletten gelen kullanıcıları bu şekilde gözlemleyebilirsiniz.

Yaşam boyu değer sayfası belirlenen tarihler arasında hangi kanallardan erişim olduğunu kullanıcı başına gelir miktarı ve yüzdesini görmenizi sağlayan sayfadır.

Kohort analizi kullanıcı gruplarının davranışlarını incelemenize yarar. siteye giriş tarihleri gibi çeşitli gruplamalar yaparak kullanıcıların gelir ve elde tutma istatistiklerine göz atabilirsiniz. Kohort analizi özellikle e-posta pazarlaması, sosyal medya kampanyaları, adwords reklamları gibi kampanyalarını izlemek için idealdir. kampanya performanslarının ne kadar etkili olduğunu bu Kohort analizi sayfasından gözlemleyebilirsiniz.

Kitleler belirli kitleler oluşturup, hemen çıkma oranlarını, oturum sürelerini, hedeflenen geri dönüşüm oranını, tamamlanan hedef sayılarını izlemenizi sağlayan sayfadır. Tarih aralıklarını değiştirip, yeni metrikler ve kitleler oluşturarak elde etmek istediğiniz verilere ulaşabilirsiniz.

Kullanıcı gezgini kullanıcıların kimliklerine göre izlemenize olanak sağlar. Belirlenen tarihlerde en çok hangi kullanıcıların ziyaret ettiğini bu hemen çıkma oranlarını işlem sayılarını oturum sürelerini, hedef dönüşüm yüzdesini gözlemleyebilirsiniz. Ayrıca kullanıcılara tek tek göz atarak en çok hangi saatlerde siteye hangi kaynaklardan geldiklerine bakabilirsiniz. Müşteri kimliklerinin her biri tek bir ziyaretçiyi temsil etmektedir.

Demografi sayfası ziyaretçilerinizi tanıma açısından oldukça önemlidir. Bu sayfadan kullanıcıların yaş aralıklarına, cinsiyetlerine ulaşabilirsiniz. Hangi yaş ve cinsiyetlerin sitede hangi işlemler yaptığına göz atabilirsiniz. Yeni metrikler oluşturarak ya da ikincil boyutlar oluşturarak demografiler üzerinden merak ettiğiniz tüm istatistiklere ulaşabilirsiniz.

İlgi alanları bölümü ziyaretçilerin ilgi alanlarına göre istatistiklerine ulaşmanızı sağlar. Örneğin emlak ile ilgilenen ya da finans ile ilgilenen ziyaretçilerin karşılaştırması bu sayfadan yapılabilir.

Coğrafi kategorisi dile yerlere göre kullanıcıların geri dönüşüm oranı hemen çıkma oranı gibi istatistikleri görmenizi sağlar. Ülke ülke, şehir şehir gruplanan ziyaretçilerin davranışlarını bu alanlar izleyebilirsiniz.

Davranış ekranı kullanıcıların oturum süreleri, yeni veya önceden gelmiş olmaları gibi faklı davranışlara göre istatistikleri gözlemlemenizi sağlar.

Teknoloji kategorisi ise kullanıcıların servis sağlayıcıları, tarayıcıları, işletim sistemleri gibi kitlelere göre izlenmesini sağlar.

Mobil kategorisi kullanıcıların hangi mobil cihazlardan sitenize geldiğini masaüstü ya da tablet ile karşılaştırmaları gibi istatistiklere ulaşabileceğiniz sayfadır.

Özel kategorisi, grupları özelleştirme çeşitli değişkenler ile kitleleri izlemenizi sağlar.

Karşılaştırma sayfası kanallara, yere, cihazlara göre karşılaştırmalar yapmanızı sağlayan sayfadır.

Kullanıcı akışı sayfası seçtiğiniz metriklere göre kullanıcıların sergilediği davranışları, gezindikleri sayfaları izlemenizi sağlar. Sık olan etkileşimlere kullanıcı akışı sayfasından göz atabilirsiniz.

5- Edinme

Sitenizin genel olarak tüm istatistiklerine ulaşmanızı sağlayacak olan ana menüdür. Adwords kampanyalarına, sosyal medya kampanyalarına ve diğer tüm kampanyalara buradan göz atabilirsiniz. Edinme sayfası sayesinde tüm trafiğin hangi kanallardan geldiğine, yönlendirmelere, kaynaklara, göz atabilirsiniz.

Tüm trafik kategorisi, kanallar, treemap, kaynak aracı, yönlendirmeler gibi alt kategorilere ayrılır.

İkincil boyut ekranları Analytic’deki en önemli bileşenlerdendir. İkincil boyutlar seçerek tablolarda istediğiniz veriyi aktarabilmeniz mümkündür.

Kanallar ekranından belirlenen tarihler arasında kullanıcıların hangi kanallardan geldiğini görmenizi sağlar. tüm istatistikleri ikincil boyutlar ile çeşitlendirebilirsiniz.

Treemap Adwords hesabınızla çalışır. Adwords kampanyalarının nasıl işlediğine geri dönüşüm oranlarına, hangi kampanyalarının nasıl trafik getirdiğine buradan göz atabilirsiniz.

Kaynak/Aracı sayfasından ziyaretçilerin hangi kaynaklardan geldiğine göz atabilirsiniz. Organik ziyaretçiler, referans ziyaretçiler, ya da direkt gelenler aynı ekran üzerinden değerlendirilir.

Yönlendirmeler sayfası sitenize başka sitelerden link verildiyse ve bu linke tıklanarak sitenize erişim sağlanmışsa veri gösterebilmektedir.

Adwords sayfası tüm Adwords kampanyalarının performansını izlemenizi sağlar. Adwords verileri hakkında merak ettiğiniz ne varsa Adwords menüsünden ulaşabilirsiniz. Anahtar kelimelere, günün saatlerine göre var olan verilere göz atabilirsiniz.

Search console sayfası, landing page yani açılış sayfalarıni izlemenize yarar. Bu sayfa sayesinde tüm trafiğin nereden geldiğine hangi sayfalardan giriş yapıldığına ulaşabilirsiniz.

Sosyal sayfası sosyal medyadaki performansınızla ilgilidir. Eğer hedef tanımlaması yaparsanız sosyal değerlere daha detaylı şekilde bakabilirsiniz. Sitenize en çok hangi sosyal medya sitesinden ulaşım sağlanmış bu kişiler ne kadar kalmış, hangi işlemleri gerçekleştirmiş geri dönüşüm ornaları nedir gibi tüm istatistiklere bu sayfadan ulaşabilirsiniz.

Kampanyalar sayfası reklamların performansını ölçmeye yarar. Maliyet verilerini içe aktardığınız taktirde maliyet analiz raporlarını da görebilirsiniz. Sürekli Adwords sosyal medya ya da daha farklı yöntemler ile reklama çıkıyorsanız bu sayfaya düzenli olarak göz atarak kampanyaların performansını ölçebilirsiniz.

6- Davranış

Davranış ana menüsü kullanıcıların davranışlarını izlemenizi sağlayan alt kategorilere sahiptir. Genel bakıştan sayfa görüntüleme sayılarına, sayfada geçirilen sürelere, hemen çıkma oranlarına, çıkış yüzdelerine ulaşabilirsiniz. Hemen çıkma oranının ne demek olduğunu bilmiyorsanız Hemen çıkma oranı nedir? Nasıl düşürülür? yazısına göz atmanızda fayda var.

Davranış akışı sayfasından açılış sayfalarının ardından ziyaretçilerin genelde hangi sayfalara yönlendiğini gösteren grafiğe bakabilirsiniz. Hemen çıkma oranı yüksek olan bir sitede sık ziyaret edilen sayfalarda, ikinci üçüncü sayfaya geçiş sayısı az ise buna göre içerik ve kullanıcı deneyimi optimizasyonu yapabilirsiniz.

Site içeriği sayfasından açılış sayfalarına, çıkış sayfalarına en çok ziyaret edilen sayfalara göz atabilirsiniz. Bu sayfaların tüm özellikleri de gelen ekranda gösterilmektedir.

Site hızı sayfası, kullanıcıları sitede tutmak ve sitenin hız konusundaki performansına göz atmak için kullanılır. Hem genel hıza hem de sayfa sayfa hızın ne durumda olduğuna buradan ulaşabilirsiniz. Hangi sayfaların yavaş açıldığını öğrenerek boyutu o sayfaların hızlı açılmasını sağlayabilecek önlemler alabilirsiniz. Site hızını arttırmayı sağlayacak 6 WordPress eklentisi yazısından site hızı hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz.

Site arama sayfası kullanıcıların sitenizde yaptığı arama istatistiklerine ulaşmanızı sağlar. Yapılan aramalarla ilgili kaç ziyaretçinin arama yaptığı, arama çıkışları, arma derinliği gibi bilgilere arama sayfasından ulaşabilirsiniz.

Etkinlikler mobil reklamlar, video oynatmaları, gadgetlar flash ögeleri gibi sitenizde yer alan bağımsız etkinliklerin izlenmesini sağlar. Bu sayfada etkinliklerin değerlerine, toplam etkinlik sayılarına, göz atabilirsiniz. Kategoriler oluşturularak kullanışlı raporlara sahip olabilirsiniz. Google etkinlikler yardım sayfasından detaylı bilgi alabilirsiniz.

7- Dönüşümler

Dönüşümler sayfası e-ticaret sitelerinde kullanılır. Hedef belirttiğiniz taktirde bu hedefler doğrultusunda istatistikler sunar.

E-ticaret sayfasından ise e-ticaret performansınıza genel olarak bakabilirsiniz. Ürünlerin satışların performansına göz atabilir. İşlem sayılarına bakabilir. Hatta satışa kadar geçen sürelere de göz atabilirsiniz. Kısacası bu menü tam olarak e-ticaret hakkında öğrenmek istediğiniz verileri sizlere gösterir.

Çok kanallı huniler ekranı hedefler doğrultusunda ve farklı kanallardan yapılan pazarlamaların performansını görmenizi sağlar. Bu sayfa e-ticaret için son derece önemlidir. Çünkü ne kadar bir yatırımla ne kadar gelir elde edebileceğini ve en iyi yatırım yolları gibi istatistiki verilere ulaşmanız sağlanır.

Model karşılaştırma aracı reklam modellerinin performansına ilişkin istediğiniz tüm verilere ulaşmanızı sağlayan sayfadır. bu sayfa sayesinde yeni modeller oluşturabilir farklı modellerin performanslarını ilişkilendirebilirsiniz.

Sonuç Olarak

Analytics üzerindeki verileri okumak rapor hazırlamak ve bu raporlar doğrultusunda SEO çalışmalarına yön vermek SEO uzmanlarının işidir. Bu yüzden Analytics üzerindeki sayfaların ne işe yaradığından bahsettik. Özellikle e-ticaret siteleri için geri dönüşümü, satışlar üzerine kullanmanız gereken grafikleri belirttik. Arama motoru optimizasyonu Analytics ya da Adwords hakkında merak ettiğiniz tüm soruların cevapları için bize ulaşabilirsiniz.

Kaynaklar;

https://support.google.com/analytics/answer/1191180?hl=tr

https://support.google.com/analytics/answer/1012034?hl=tr#Cohort

https://support.google.com/analytics/answer/7280979?hl=tr&ref_topic=7280978


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir