Com vs Net: SEO Açısından Hangisini Kullanmalısınız?

Web sitesi kurmak istediğinizde ilk düşündüğünüz şey alan adları olur. Eğer bir işletme için web sitesi kuracaksanız alan adınız muhtemelen belirlidir. Fakat alan adının uzantısının ne olacağı konusu hep bir tartışma konusu olmuştur.

Günümüzde 1.5 Milyardan fazla internet sitesinin var olduğunu biliyoruz. Bu sayı her gün katlanarak artıyor. Dolayısı ile alan adları bulmak da giderek zorlaşıyor. Başlangıçta alan adlarından sadece com’un tüm dünyaya yeteceği düşüncesi vardı. İlk alınan 100 domaine buradan ulaşabilirsiniz. Daha sonra devlet organlarının, eğitim kurumlarının, ülke kodlarının birer uzantıya ihtiyacı vardı. Bugün gelinen noktada .club, .info, .news, .media, .site, .today, .tech, .xyz gibi onlarca alan adı uzantısı kullanılmakta.

Alan adı uzantılarından en çok karşılaştırılan ve performansları en çok merak edilen iki tanesini yani com ve net uzantılarını ele alacağız.

1- Com Alan Adı Hangi Durumlarda Kullanılır?

Dünya genelinde en fazla tercih edilen alan adı uzantısı olan Com, açılım olarak Commercial (ticari) kelimesinin kısaltmasıdır. Adında da anlaşılabileceği gibi işletmeler için ortaya çıkmıştır.

Bugün hali hazırda web sitelerin %47’si Com uzantısını kullanıyor. Bu orana henüz yaklaşabilecek her hangi bile yok.

Com uzantısı ürünlerini web sitesinden satmak isteyen, işletmesini tanıtmak isteyen kuruluşlar tarafından kullanılır. Fakat com uzantısı her kesime hitap ettiği ve güven duyulan bir uzantı olması sebebiyle neredeyse tüm amaçlar için kullanılmaktadır.

Com’un bu kadar çok popüler olmasını kötü sonuçlarından biri ise istediğiniz alan adının alınmış olma ihtimalidir. Bu durum web sitesi kurmak isteyenleri .net, .org, .gibi farklı alan uzantılarına yönlendiriyor.

Gün sonunda görülüyor ki com marka yaratmak isteyenler için oldukça ideal bir uzantıdır. Fakat istediğiniz domain alınmışsa bu durumda ne yapmanız gerek?

Aynı alan adıyla ama farklı bir uzantıyla internet sitesi açmak bir çözüm gibi gözükebilir. (alanadi.com, alanadi.net) Com olarak belirlediğiniz alan adını içeren web sitesi oldukça popüler bir siteyse bu seçim hiç mantıklı değildir. Bunun yerine alan adında küçük kısaltmalar yaparak Com uzantılı bir web sitesine sahip olabilirsiniz.

2- Net Alan Adı Hangi Durumlarda Kullanılır?

Net uzantısının açılımı network kelimesinden gelir. Genellikle internet sağlayıcıları, veri tabanı sağlayıcıları, ağ hizmetleri ya da her hangi bir internet hizmetine sahip kuruluşlar tarafından tercih edilir. superonline.net, eleman.net, speedtest.net, skyscanner.net slideshare.net gibi siteleri örnek olarak gösterebiliriz.

Net uzantısının algılanış şekli Com’a göre de farklılık gösterir. Net uzantısı alan firmalar herkes tarafından erişebilinen herkese açık bir site olarak kendilerini tanıtmaktadır. Her ne kadar ücretli olsalar bile Net uzantısı ulaşılabilirlik algısına sahiptir.

Bilişim firmaları, internet sağlayıcıları gibi kuruluşların Net uzantısı kullandıklarından bahsettik. Fakat hala bu bu firmalar da dahil olmak üzere Com uzantısının çok yaygın olduğunu biliyoruz. Alan adı, hosting hizmetleri gibi iş alanlarına sahip olan Godaddy firması bile Com uzantısı kullanılıyor.

Com’un bu kadar çok kullanılmasının esas nedeni popülaritesi ve insanların genellikle Com uzantısını girmeye alışkın olmalarından kaynaklı. Uzantısını söylemediğiniz bir alan adını girmeye çalışan biri adres çubuğuna son olarak .com yazıp enter’a basacaktır.

Telefon klavyelerinde, akıllı televizyon ekran klavyelerinde bile .com için hızlı bir buton bulunduğundan bahsetmiyorum bile.

3- SEO Açısından İki Alan Adının Değerlendirilmesi

Com ve Net arasındaki farklılıklardan bahsettik. Muhtemelen SEO açısından hangisinin daha mantıklı olduğunu merak ediyorsunuzdur. Com ve Net arasında SEO performansı açısından pek bir farklılık bulunmaz. Burada esas nokta alan adının kendisidir.

Yukarıda bahsettiğimiz aynı alan adına sahip farklı uzantıya sahip site  (alanadi.com, alanadi.net) örneğinde sonradan kurulacak olan Net sitesi Com’un gölgesi altında kalabilir. Net alan adına sahip bu siteyi sıralamaya sokmak için her zamankinden daha fazla çaba sarf edilmesi gerekebilir.

SEO açsından ülke isim uzantıları çok daha fazla etkiye sahiptir. Yerel sonuçları etkileyebilmesi için .tr .us. .ru .uk gibi ülke uzantıları kullanmaya özen gösterin. Uluslararası çoklu dilli SEO için her zaman Com uzantısını kullanmanız gerekmektedir.

Alan adlarının SEO açısından bir başka önemi ise backlinkler konusundadır. Örneğin gov. ve edu. uzantılara sahip sitelerden sitenize verilen bağlantılar Google tarafında en değerli bağlantılardır.

Sonuç Olarak;

Com tercih edilebilirliği yüksek herkes tarafından kullanılmaya alışılmış bir uzantıdır. Com ve Net arasında ise SEO’yu etkileyebilecek farklılıklar yok denecek kadar azdır. Sıralamalardan gelen trafik, sitenizin com veya net olmasına aldırış etmeden gelir. Alan adının uzantısından çok alan adının kendisi SEO’ya etki yapar. Eğer isterseniz iki uzantıyı da satın alıp tek bir siteye yönlendirme yapabilirsiniz.

Siteniz hangi alan adına, hangi alan uzantısına sahip olursa olsun kaliteli SEO çalışmaları sayesinde istediğiniz arama motoru sıralamasına, trafiğe ve geri dönüşüm oranlarını yakalayabilirsiniz. Site içi ve Site dışı SEO tekniklerine göz atarak SEO bilginizi arttırın.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir